pondělí 3. června 2013

To nemyslíte vážně, pane Feynmane

... Načež si jednoho dne hraju s kalkulačkou a všiml jsem si čehosi velice zvláštního: Jestliže dělíte 1 číslem 243, obdržíte 0,004115226337... Není to roztomilé? Trošku se to pomate po 559, ale když pokračujete v dělení, zase se to spraví a opakuje velice pěkně. Připadalo mi to docela zábavné.

Přečetla jsem to Nejslawnějšímu. Pohlédl na mne jen trochu soucitně a pravil: Já tě chápu. Ty bys ho chtěla mít doma a krmit ho sušenými cvrčky.

No, chtěla. Ale on by asi nechtěl, nehledě na to, že je už pěkných pár let pod drnem, tak ještě jednu ukázku a zde odkaz, co hledat v místní lidové knihovně.

Že má cihla vnitřek, je jednoduchá teorie, která nám pomáhá lépe věcem porozumět. S teorií elektronů je to podobné. Takže jsem začal tím, že jsem se zeptal: "Je cihla esenciální objekt?"

Načež přicházely odpovědi. Jeden student vstal a prohlásil: "Jedna individuální a určitá cihla - to je přesně to, co Whitehead nazývá esenciálním objektem!"

Druhý student odpovídá: "Ne, jedna konkrétní cihla není esenciální objekt; obecné vlastnosti, které jsou společné všem cihlám - jejich "cihlovatost" -, ty jsou esenciálním objektem."

Další vyskočil a řekl: "Nejde o skutečné cihly. Esenciální objekt odpovídá obrazu v mysli, který vznikne, když o cihlách přemýšlíme."

Načež vyskočil další a pak ještě další - řeknu vám, že jsem v životě neslyšel tolik různých a duchaplných způsobů, jak nahlížet na cihlu.


1 komentář: